SEO или PPC: Кое е вярното решение?

Всеки маркетинг специалист би дал всичко в замяна на тайна формула, за да привлече повече трафик към сайта си и да увеличи продажбите.

Резултатите в Google търсачката често са задължителен фактор за постигането на тези цели, но изграждането на правилна стратегия за присъствието ви в търсачките зависи значително от типа бизнес, вашите продукти/услуги, качеството на съдържанието, което публикувате и в крайна сметка – вашата целева аудитория.

 

 

Над 90% от онлайн взаимодействията между марки и клиенти започват именно с търсене в Google.

Въпреки че всеки специалист по дигитален маркетинг би ви уверил, че търсачките са жизненоважна точка на съприкосновение, не всички са на едно мнение, когато става въпрос за органично търсене срещу платени реклами. Къде да инвестирате – в SEO или PPC?

Настоящата статия ще ви даде малко повече информация за всеки от двата подхода и ще ви помогне да решите кой носител (medium) отговаря по-добре на вашите нужди.

 

Какво е органично търсене?

Органичен резултат е, когато хората намерят вашия бизнес в неплатените резултати в Google. Те обикновено се намират под рекламите.


 

Резултатите от органичното търсене се основават на релевантността със самото търсене на потребителя, авторитета на домейна, обема на ключовите думи, стойността на линка, таговете, заглавията, мета описанията и други фактори за класиране, определени от самата търсачка.

За разлика от платените реклами, трафикът от органично търсене е силно повлиян от оптимизацията на сайта ви за търсачки (SEO – Search Engine Optimization).

Възможностите ви да се показвате по ценни ключови думи в резултатите на първа страниците в Google изцяло зависят от изграждането на солидна SEO стратегия. Колкото повече време и усилия вложите в установяването на вашето органично онлайн присъствие със SEO тактики, толкова по-високо ще бъде вашето класиране.

Съдържанието трябва да комбинира два SEO подхода, за да се класирате по-високо в Google търсачката:

On-page SEO: Това включва самото оптимизиране на вашия уебсайт, за да се класира по-високо за конкретни търсения и да спечелите по-подходящ трафик.
Този подход помага на търсачките да научат какво виждат потребителите, когато търсят вашите продукти или услуги и да разберат каква стойност биха получили, когато посетят вашата страница.

Off-page SEO: Това са всички действия, предприети извън вашия уебсайт, които влияят на  класирането в страниците с резултати на търсачките (SERP – Search Engine Result Pages). Стратегиите за Off-page SEO изискват подобряване на начина, по който потребителите и търсачките възприемат уместността, надеждността, популярността и авторитета на вашия сайт.

Предимствата на SEO

Прилагането на правилната SEO стратегия ще увеличи трафика от НЕплатено търсене и ще увеличи консумирането на вашето съдържание от точната аудитория. Освен това, като натурално привличате повече хора към вашите целеви страници или блог статии, имате по-голям шанс да увеличите продажбите си.

Някои маркетолози (обикновено SEO специалисти) твърдят, че инвестицията в органичното търсене носи много повече стойност от платеното търсене в дългосрочен план. Ние от Metrix Digital сме на мнение, че SEO и платеното търсене работят добре, когато са в синхрон, така се създава синергичен ефект в резултатите. Т.е. платената реклама често може да подпомага органичните резултати и обратното.

Ето някои от основните предимства на SEO:

По-ниски разходи
Хубавото на SEO стратегиите е, че може да се превърне в проект “направи си сам”, което означава, че няма да се налага да харчите толкова пари, колкото бихте харчили за платени кампании (PPC) . Разбира се, можете да наемете SEO агенция или SEO специалист, който да свърши работата вместо вас и това определено ще изисква от вас да похарчите малко пари (… дори повече отколкото на специалисти по платена реклама). Но ако имате време и търпение сами да направлявате усилията си за SEO, винаги можете да се опитате безплатно.

Прилагането на правилните принципи на SEO означава, че няма да имате разходи за клик. Вместо това, този дигитален маркетингов метод ви позволява да инвестирате трудно спечелените пари на вашата компания в подхранване на други маркетингови усилия.

По-качествени потребители

Използването на добра SEO стратегия ще гарантира, че хората, които в крайна сметка намерят и посетят вашата страница, търсят точно това, което предлагате. Това ще доведе до по-голям шанс клиентите ви да се свържат с вас, да оставят информацията си за контакт или да направят покупка.

Изгражда вашето дигитално присъствие

Накратко,  SEO има за цел да повиши видимостта на вашия сайт в търсачките и помага на потенциалните клиенти да намерят вашия уебсайт, когато търсят термини, свързани с вашия бизнес.

Повишаването на вашето органично класиране в SERPs е отличен начин да изградите вашето онлайн присъствие с течение на времето.

Увеличава доверието към марката ви
Средностатистическият потребител на Google може да не знае много за маркетинговите стратегии и SEO, но все пак да е наясно, че много компании, които прибягват до платен подход, може да компенсират това, че изостават в разпознаваемостта на марката.

Насочването към органичен трафик ще ви позволи да затвърдите репутацията на вашата компания, като докажете чрез органичен резултат в първите страници, че марката ви е авторитет в индустрията.

Недостатъци на SEO

Колкото и добре да звучи, SEO има своята порция предизвикателства. В зависимост от вашите цели и отправна точка, това може да не е най-добрият подход за постигане на бизнес целите ви – или поне не като самостоятелна стратегия. Ето някои от основните недостатъци:

Позициите в органичните резултати са променливи

В света на SEO, волатилността се отнася до ежедневните промени в алгоритъма на Google. Дори и най-малките корекции в SERP класирането могат да доведат до падане на популярни и подходящи уебсайтове с няколко места надолу в списъка. Тези чести корекции са трудни за поддържане и могат значително да повлияят на трафика ви от органично търсене.

Резултатите отнемат много време

Платената реклама носи резултати почти незабавно, а SEO не. Намирането на SEO стратегия, която работи за вас е трудоемка и времеемка работа и не може да бъде измерена веднага. Повечето SEO агенции ще ви кажат, че резултати ще започнат да се виждат след не по-малко от 6 месеца работа.

Допълнителни разходи

Изпълнението на технически задания от SEO специалист особено за On-page SEO  обикновено изискват и намесата на програмист, което не е включено в таксата ви. Това може да забави още повече работата, поради натовареността на програмистите, усложнява комуникацията, увеличава значително разходите ви и в крайна сметка да се окажете затрупани от безспирно изпращаните задания, които не се изпълняват навреме.

Какво представляват Рекламите в мрежата за търсене?
Te ви позволяват да си осигурите класиране в страниците с резултати срещу определена цена за клик. В Google, например, резултатите от платеното търсене се показват над органичните резултати и имат одебелен текст с думата „Реклама“ пред обявата.
Пример:
Пример за PPC

 

Платеното търсене гарантира, че вашият уебсайт се показва в горната част на списъка за подходящи думи за търсене. Повечето търсачки предлагат модел на плащане за клик –  таксувани сте всеки път, когато някой кликне върху рекламата ви.

Когато използвате Google Ads във вашата стратегия за платено търсене, позицията на вашата реклама зависи от:

  • Цена за клик (CPC): Оферирането за цена на кликване (CPC) означава, че плащате за всяко кликване върху рекламите Ви. За кампании с офериране за CPC задавате оферта за максимална цена на кликване, или съкратено „макс. CPC“ – представляваща най-голямата сума, която сте готови да платите за кликване върху рекламата си. Ценообразуването по CPC се нарича понякога заплащане на кликване (PPC).
  • Прагове за рекламния ранг (Ad Rank thresholds): Това е резервираната цена за рекламата Ви. Ако офертата Ви е по-ниска от прага, рекламата Ви няма да се покаже. Ако никой от конкурентите Ви не отговаря на условията за показване, прагът (резервираната цена) е цената, която плащате за кликването. Праговете се определят динамично по време на всеки търг въз основа на различни фактори
  • Качествен рейтинг (Quality Score): Качественият рейтинг се изчислява въз основа на комбинираната ефективност на три компонента: 
    • Очаквана честота на кликване (CTR)
    • Уместност на рекламата: Доколко рекламата Ви съответства на намерението зад търсенето на потребителя.
    • Взаимодействието с вашия уеб сайт (целевата страница): Доколко уместна и полезна е страница за хората, които кликват върху рекламата Ви.
  • Контекста на търсене от страна на потребителя (неговото местоположение, използвано устройство, час на търсенето, естество на думите за търсене, другите реклами и резултати от търсенето, показвани на страницата, както и други потребителски сигнали и атрибути)

Платените реклами също ви позволяват да проследявате възвръщаемостта на рекламните си разходи (ROAS) и да разберете как хората реагират на вашата реклама.

Предимствата на PPC рекламата

Търсачките неизменно имат гарантиран поток от трафик. Въпреки това, високото класиране в органични резултати може да бъде огромно предизвикателство и отнема много време и ресурс, поради което много марки се обръщат към платени реклами в мрежата за търсене. Ето някои от предимствата на платеното търсене.

Бързи резултати

SEO стратегиите могат да отнемат няколко месеца или понякога повече от година, за да донесат осезаеми резултати. Платеното търсене, от друга страна, е измеримо и може да показва качествени резултати веднага.

Не е толкова времеемко

Настройката на Search реклами в Google Ads изисква познания, но съпоставено със SEO работата е значително по-малко, тъй като е достатъчно да откриете ключовите си думи с помощта на Keyword planner, да ги структурирате в кампании и рекламни групи, да създадете рекламите си и да ги активирате. Благодарение на machine learning, автоматизираните стратегии в Google Ads вече могат да отменят доста от работата ви, която преди изискваше корекция на офертите за клик (CPC) за всяка отделна ключова дума. 

Контрол над аудиторията

Платеното търсене ви дава много възможности да персонализирате кампаниите си, за да постигнете дадена цел. В Google Ads имате много възможности да контролирате насочването си, за да планирате кой и кога и кои от рекламите ви ще вижда. 

Недостатъци на PPC

Когато се ностроени правилно, Search кампаниите в Google Ads могат да бъдат изключително успешни. Въпреки това, като всяко нещо и тук има някои недостатъци.

Изисква маркетингов бюджет

Противно на SEO, платеното търсене изисква да отделите пари за PPC реклама. В крайна сметка ще бъдете таксувани всеки път, когато потребител кликне върху вашата реклама. Цените варират в зависимост от платформата, която използвате, и много други фактори. Пригответе се да инвестирате, за да видите резултати.

Ключовите думи с висока стойност са изключително конкурентни

PPC рекламата предлага гъвкавост. Въпреки това, макар че няма да ви се налага да полагате същите усилия в търсене на подходящи термини, с които да залеете съдържанието си, като при SEO, все пак ще трябва да намерите ключови думи с висока стойност, за които да наддавате.

Когато проектирате стратегията си, трябва да разберете колко конкурентни са ценните ключови думи във вашата индустрия – колко търсения имат, брой на рекламодателите, средни цени за клик.

В Google конкурентоспособността на ключова дума е представена в графика и е обозначена като висока, средна или ниска. Колкото по-висока е конкуренцията, толкова по-висока би била цената за клик.

Google Ads Keyword Planner Image

 

Кое да изберете: SEO или PPC?

Стратегиите за SEO и PPC могат да ви помогнат да постигнете целите си по различни начини. Но ако търсите незабавни резултати, които можете да измерите, платеното търсене е безспорният победител в тази битка. Като алтернатива, винаги можете да комбинирате и двата подхода, за да извлечете максимума от Search стратегията си.

Важно да знаете, че всеки канал е различен и рядко е възможно SEO и PPC да бъдат управлявани от един и същи човек, като се има предвид, че всеки от тях изисква собствен набор от умения и знания, за да осигури възвръщаемост.

Ако решите, че PPC рекламата е правилният канал за вас и търсите Google Ads специалист, свържете се с Metrix Digital. Нашите експерти познават най-добрите PPC практики, сертифицирани са и имат огромен опит в управлението на дигитална реклама. Разкажете ни за вашия бизнес още днес и ще изградим правилната PPC стратегия.

Metrix Digital

Агенция за дигитален маркетинг, специализирана в маркетинг на ефективността и постигане на възможно най -висока възвръщаемост на инвестициите за нашите партньори.
Ние можем да ви помогнем успешно да продадете вашия продукт онлайн, като обхванете всички съответни канали за изпълнение.

Искате ли екипът ни да се погрижи?

Свържете се с нас.

Искате ли екипът ни да се погрижи?

Разкажете ни за вашия бизнес още днес.