Кръстосаното проследяване на домейни (cross-domain tracking) е една от по-сложните, объркващи и често неразбрани области на уеб анализа. То включва бисквитки, настройки за сигурност на браузъра и разбиране на цялостната ви стратегия за измерване.
Понякога уеб анализаторите и маркетолозите могат да се впуснат в ненужни приключения, без да са наясно каква е крайната цел. По тази причина решихме да опишем вариантите, при които тази настройка е необходима.
Нека първо изясним някои термини:
Какво е домейн и какво е поддомейн?
Домейнът (наричан още главен домейн) е частта от адреса на уебсайта непосредствено преди .bg (или .com, .net, .eu и т.н.). Например:
Пълен URL адрес на уебсайт: https://www.metrix.bg
Домейнът е: metrix.bg
Поддомейнът е частта между https:// и първата точка. В нашия пример www е поддомейн, като са възможни и други вариации, например:
- https://gallery.metrix.bg
- https://blog.metrix.bg
- https://shop.metrix.bg
Поддомейните са съответно: gallery, blog и shop.
Имате ли нужда от кръстосано проследяване на домейни?
Използваме cross-domain tracking с Google Analytics, за да проследяваме множество уебсайтове в една собственост (property) и да гарантираме, че един потребител, който “пътува” между няколко сайта, се идентифицира като един потребител.
Понякога кръстосаното проследяване на домейни не е необходимо. За да разберете дали имате нужда от него, разгледайте тази блок-схема:
Ако сте следвали блок-схемата и сте определили, че ви е необходимо кръстосано проследяване на домейни, тогава имаме ръководство за настройка на Google Tag Manager. Вижте ръководството тук: Кръстосано проследяване на домейни с Google Tag Manager.
Нужно ли е кръстосано проследяване на поддомейн?
Кръстосаното проследяване на домейни се прилага само ако имате няколко домейна. Ако имате един домейн с множество поддомейни, кръстосаното проследяване на домейни не е необходимо!
Настройката на проследяване на поддомейни в Universal Analytics е относително лесна и се състои в две стъпки:
Стъпка 1: Задайте домейна на бисквитките
При имплементиране на Google Analytics кода, задайте „автоматично“ домейна на бисквитките. Това е настройката по подразбиране за Universal Analytics, при внедряване с Google Tag Manager. Това позволява на посещенията от всички поддомейни да споделят една и съща бисквитка, което позволява на Google Analytics да идентифицира един и същ потребител.
Как става това със снипета, който предоставя Analytics:
<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-123456789-1″></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());
gtag(‘config’, ‘UA-123456789-1’, ‘auto’);
</script>
При настройка на променлива за Analytics в Google Tag Manager, тази настройка е направена по подразбиране:
Стъпка 2: Актуализирайте списъка си за изключване на реферали
В административния панел основният домейн трябва да бъде добавен към списъка за изключване на препратки. Това вероятно е автоматично настроено правилно, но си струва да проверите отново.